fredag 27 januari 2017

Lärare i Sverige och i Tyskland

Idag höll jag min första lektion på tyska, dessutom i Tyskland och hälften av eleverna var tyska. Jag blev nervös efteråt. Naturligtvis gjorde jag en del mindre grammatiska övertramp, men inget farlig. En italiensk kollega satt dessutom med på lektionen.

Efter att min lektion slutat.

Det är spännande att se skillnaden mellan att vara lärare i Sverige och i Tyskland. I båda länderna kan man vara klädd på samma sätt, ganska ledigt, inte speciellt formellt. I Tyskland har man i regel inte några arbetsrum, man arbetar hemma mest. Även om jag arbetar mycket hemma känns det viktigt att man kan ha en egen arbetsplats på skolan.

Positivt med denna skolan jämfört med Katedral är att det finns gott om plats för eleverna, de smala korridorerna på Katedral kan ju vara hopplösa att ta sig igenom. Klassrummen är dock mindre och känns inte så mysiga, men helt OK.

Sedan finns det en del saker som man kan tycka både är bra och dåliga. Det finns inget trådlöst nätverk och förutom en dator vid katedern i varje klassrum finns datorerna i datorsalarna.  Man märker att lärarna har mer auktoritet i Tyskland än här (hur det är med respekten får man fråga eleverna om). I Sverige är det vanligast att man använder förnamn till läraren, men i nu har jag under en vecka varit "Herr Kjällbring". Inför eleverna är man "Herr" eller "Frau". Det är en stor skillnad tycker jag.

Jag skulle nog inte vara främmande för att undervisa i en skola som den tyska, men en del kulturella skillnader finns definitivt.


PS. Lektionen handlade om hur DNA-teknik kan hjälpa historiker och hur det visar att rasism är vansinnigt då vårt DNA visar att det inte finns några "raser".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar